slapajblog

Gyülölöm a hazugságot. Vallom, hogy az őszinteség - még ha fáj is - az egyetlen járható út.

Újbuda díszpolgárai

2011. december 02. 22:16 - sztorma(HCJD)

2009.novemberében olvastam a helyi újságban, hogy Mészáros Márta és Cseh Tamás kapta meg a díszpolgári címet. Ez a hír adta az ötletet, hogy utána nézzek kerületünk díszpolgárainak. December közepére összeállt a "lista". Elhatároztam, hogy egy cikk sorozat keretében be fogom mutatni Őket. Az első cikkem 2010. májusában jelen. Többen jelezték, hogy nehézkes az Újbuda weblapjáról összeszedni a cikksorozat anyagát. Kérésükre most egy helyen, sorrendben adom közre. Itt olvashatják az interjúkat, némelyiket egy-egy kommentárral kiegészítve.

 2011. Díszpolgára

Brückner Ákos Előd

bruckner atya.jpg Brückner atyát tavasszal láttam utoljára. Akkor egy megfáradt ember benyomását keltette. Lehet, hogy akkor zajlott áthelyezése Székesfehérvárra. Kicsit félve jelentkeztem be hozzá egy interjúra. Kellemesen csalódtam. Egy másik, kiegyensúlyozott atyával találkoztam. Nagyon jót beszélgettünk Istenről, hitről, és többek között az egyház politikai szerepvállalásáról is. Búcsúzás után a buszon jutott eszembe, hogy a díszpolgárságról  nem kérdeztem.

2010. Díszpolgárai

Makovecz Imre

Makovecz.JPG    Makovecz Imre épületeinek régi rajongója vagyok. Nagyon szeretem a különleges templomait. Az építészethez nem értek. Mielőtt felkerestem sok mindent újra olvastam róla. Azt hittem felkészülten megyek hozzá. Tévedtem. Semmit nem tudtam arról, hogy az árvíz sújtotta területeken milyen munkát végzett Ő és csapata. Egy kávé és néhány szál cigaretta mellett nagyon jót beszélgettünk politikáról is. Amikor rá kérdezett, hogy ezt miért nem jegyzetelem, megmondtam, hogy a kimondottan  politikai dolgokat nem fogom megírni. Kicsit elcsodálkozott, hiszen aki ismeri Őt, ismeri véleményét is. Az interjú végül is elkészült. Makovecz úr jóváhagyta, nem emelt kifogást.

Köllő Miklós

köllő.jpgKöllő Miklós újbudai tevékenysége már régen izgatta fantáziámat. Nem értettem, - még ma sem  értem - hogy az az ember, aki a testével, mozdulataival el tudott mondani mindent, miért csinál színházat. Voltam a tabajdi alkotóházban is, melyet Ő vezet feleségével. Akkor nem jött létre az interjú. Amikor egyeztettük az interjú időpontját, még nem tudtam, hogy megkapja ezt a rangos elismerést. Köllő Miklósról készült fényképet Balogh Viktória bocsátotta rendelkezésemre, amit köszönök.

          2009. Díszpolgárai

Mészáros Márta

Mészáros Márta filmjei a kultikus filmek közé tartoznak. Igaz volt amikor "botrányt" is kavart egy-egy jelenet. Meglepődtem, amikor díszpolgár lett. Nem tudtam, hogy Pestről ide költözött. Az interjúra vittem a könyvét, így egy dedikációval is gazdagabb lettem.

 

Cseh Tamás

Cseh Tamás betegsége miatt már nem érhette meg a kitüntetést. A díszpolgári oklevelet felesége vette át. Még nem telt le a gyász év, amikor félve megkerestem kérésemmel. Tudtam, hogy fájdalmat okozok Neki.Természetesen megértettem, hogy most nem ad interjút. Talán majd később be tudjuk pótolni.

          

2007. Díszpolgárai

Dr. Antall Józsefné

Dr. Antall József miniszterelnök úr özvegyéről a felkészüléshez nem igazán találtam anyagot. Abban az időben még nem volt jellemző, hogy reflektor fény olyan mértékben irányuljon az ország első asszonyára mint napjainkban. Kerülő úton sok levelezés után tudtam Őt megtalálni. Személyesen nem találkoztunk, de írásban megadta kérdéseimre a válaszokat, így elkészülhetett a cikk.

 

Dr. Grigássy László

A kerületünkben is dolgozó  Grigássy ügyvéd úr is posztumusz kapta meg a díszpolgári oklevelet. Felesége segítségével tudtam bemutatni. A cikk végén lévő Stefka anyag átvételéhez a szükséges engedélyt megkaptam. Azt hiszem az a pár sor fejezi ki leginkább az ügyvéd úr tevékenységét. Szívem szerint nem ezzel a címmel adtam volna le az cikket, de özvegye ragaszkodott ehhez - a család kérése volt.

         2006. Díszpolgárai

Hans-Peter Fischer

A Stuttgart Bad Canstatt-ban élő Fischer úrnak elérhetőségéhez szintén "kalandos úton" jutottam. A város elöljárósága segített és továbbította levelemet. Német nyelvtudásom elég "hézagos", így kellett a segítség. Fischer úr kicsit meglepődött, de szívesen válaszolt kérdéseimre. 

 

Dr. Ferge Zsuzsa

Dr. Ferge Zsuzsa Szociológus, életművének elismeréséért kapta meg a díszpolgári oklevelet. Szokásomhoz híven írásban jelentkeztem be hozzá, vázolva az interjú témáját. A szociológus asszony rögtön megválaszolva küldte vissza az emailt. Ezek után nem kérhettem személyes találkozást, amit nagyon sajnálok.

           

2005. Díszpolgárai

Dr. Kürti Sándor   

A KÜRT Computer Rendszerház Zrt. vezérigazgatóját nem csak azok ismerik akik számítógépet használnak. Talán Ön is hallotta azt, a szállóigét, hogy  "majd a Kürt". Kezdő informatikusokat és géphasználókat "ijesztgettek" ezzel a mondattal. Bevallom a mai napig is sokszor eszembe jut ez. Szeretem az informatikát, valamennyire talán otthon is vagyok benne kis túlzással. Nagyon örültem, hogy személyesen találkozhatok Kürti úrral. Az interjúból megtudhatják, hogy nem csak az informatika terén tett sokat, hanem amíg kerületünkben dolgozott az itt lakókért is.

 Bodrogi Gyula     

Bodrogi Gyulával a személyes interjút az én butaságomból eredően elpasszoltam. Figyelmetlen voltam és "iskolanapra" egyeztettem majdnem az interjút. A mai napig bánom, hogy a találkozás helyett inkább az informatika órákat választottam. Milyen érdekes, hogy ebben az évben a két kedvenc "műfajom" képviselője kapta a díszpolgári oklevelet. Az informatika viszont segített, így elkészült az interjú email-es változata.

           2004. Díszpolgárai

Dr. Olofsson Károly Placid 

Placid atyáról szinte semmit sem tudtam a cikksorozat elkezdésekor. Az internet volt segítségemre a felkészülésben. Ahogy fényképét megláttam, egy régi emlék ugrott be. Jó pár évvel ezelőtt, amikor még a karácsonyi vásár a körtéren volt, egy idős férfi Istenről beszélt a nézelődőkhöz. Kitalálták. Ő volt Placid atya.

 

Dr. Kosáry Domokos

Dr. Kosáry Domokos életútjának megismerésében lánya, Dr. Kosáry Judit, egyetemi tanár volt segítségemre. Kissé elfogódottan indult beszélgetésünk. Igazán jól esett, hogy a cikkben tudtam olyat is "mondani" róla, ami újdonság volt többeknek.

         

2002. Díszpolgára

Dr. Gedényi Mihály

Dr. Gedényi Mihály irodalomtörténész, műfordító posztumusz kapta meg az elismerést. Leánya, Gedényi Ildikó meglepődve fogadta kérésemet. Az igazi meglepetésben viszont nekem volt részem. Megnézhettem és belelapozhattam a Zolnay Vilmossal összeállított fattyúnyelv (szleng) szótárba. Nagyon sajnálom, hogy ez soha nem került kiadásra.

           

2001. Díszpolgárai

Dr. Verbényi István

Albertfalva lakosságáért tett munkájáért, a felekezeti iskola és óvoda létrehozásáért kapta meg István atya az oklevelet. Nem interjút készítettem, hanem csak beszélgettünk.


 

 Dr. Kada Lajos

Kada érsek úrral  nem tudtam beszélgetni. Meghalt már. Verbényi atya segített, hogy megtudjak róla mindent.

 

 

 Gerevich János

Gerevich János nem a kerületünkben él. Magyarország és Kárpátalja történelmi hagyományai ápolásáért, a XI. kerület és Beregszász testvérvárosi kapcsolatának kialakításáért kapta az elismerést. Az internet segítségével vettem fel vele a kapcsolatot. Munkájáról részletesen, magáról szűkszavúan válaszolt.

          

2000. Díszpolgárai

Dr. Nemeskürty István

Legnagyobb sajnálatomra a tanár úr nem óhajtott interjút adni. Munkásságát ismerjük, én a "civil" Nemeskürty Istvánra lettem volna kíváncsi

 

 

 Grosics Gyula

A legnagyobb kánikulában találkoztam Grosics Gyulával. Kicsit tartottam a találkozótól, mert a focihoz nem értek, sőt nem is szeretem. Grosics úr volt az első riportalanyom, aki nem kérte - mindig jóváhagyatom az írott változatot - megtekintésre leadás előtt az interjú anyagát.

 

 Dr. Vezér Erzsébet

Az irodalomtörténész asszonnyal már nem tudtam személyesen beszélni. Jóval a cikksorozat előtt elhunyt. A Petőfi Irodalmi Múzeum hangtárának munkatársa, Kelevéz Ágnes segített a cikk elkészítésében.


Fodor Imre Marosvásárhely volt polgármestere

Fodor Imréről semmit nem tudok még a mai napig sem. Több csatornán próbáltam Őt utolérni.  Hiába kerestem meg a marosvásárhelyi  - közösségi oldalakon elérhető - lakosokat. Választ nem kaptam senkitől.

          1998. Díszpolgárai

Reviczkyné Köteles Erzsébet

Kicsit elfogódottan mentem az olimpiai bajnok tornásznőhöz. Még soha nem beszéltem olimpikonnal. Amikor ezt elmondtam, nagyot nevetett és közölte, hogy Ők is emberek.

 

 

 Kocsis Zoltán

Nem vagyok zeneértő, csak szeretem a zenét. Igazán nagyon örültem, hogy személyesen találkozhatok Kocsis Zoltánnal. Adott fél órát az életéből nekem az interjúra. Féltem, hogy kevés lesz. Nem volt az. 

 

            1997. Díszpolgára

Sólyom - Nagy Sándor

Sólyom - Nagy Sándor igazi meglepetés volt számomra. Ő hívott vissza telefonon, mert amikor kerestem éppen vizsgáztatott. Az interjúra már fényképpel érkezett. Az elküldött anyag tetszett neki. Megdicsérte.

          

1995. Díszpolgára

Dr. Habsburg Ottó

Habsburg Ottóval nem tudtam interjút készíteni. Fián keresztül próbáltam felvenni vele a kapcsolatot. Habsburg György megkeresésemre közölte, hogy édesapja betegeskedik, ezért nem ad interjút. Munkámhoz sok sikert kívánt. Jó háromnegyed év múlva jött a hír Dr. Habsburg Ottó meghalt. Már soha nem beszélgethetek vele.

           1994. Díszpolgárai

Simon Lajos

Kedvenc helyem volt fiatalságom idején a Bartókon lévő antikvárium. Tudtam, ha sehol, akkor ott biztosan megtalálom a keresett könyvet. Mára már az antikvárium rég megszűnt. Ki tudja hányszor cserélt gazdát a bolt. Elképzelhető, hogy találkoztam Simon úrral. Nem tudom alakját felidézni, de voltak akik segítettek nekem.

 

 Árkosi Júlia

Igazi "nyomozói munka" volt Julika néni nyomára bukkanni. Megannyi telefon, levelezés és felhívás után már-már feladtam. Hónapok múlva kaptam egy emailt. A küldője érdeklődött, hogy aktuális-e még a felhívásom. Meghívtak a Soproni úton lévő iskolába. Julika néni egyik osztálya tartotta az osztálytalálkozót. Így elkészülhetett a cikk és kaptam egy régi osztály fényképet is.

           1992. Díszpolgárai

Varga József,  Batonai István és Batonai László

Az 1956-os forradalomban és szabadságharcban való részvételért posztumusz

           1991. Díszpolgárai

Vytautas Landsbergis         Horst Wellmann    

Tőkés László nem válaszolt egy megkeresésre sem

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://slapaj.blog.hu/api/trackback/id/tr863431634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása