Tervei 1973-ban készültek el, ekkor rajzolták meg nyomvonalát. Tizenkét évvel ezelőtt centiméterenként jelölték ki állomásait a közlekedés politikusok. Nyolc évig épült, az idén tavasszal már utazhattunk is a nagyon várt M4-en. A kezdeti kíváncsiság után a lelkesedés alább hagyott. Jóval kevesebben használjuk, mint azt várták tőlünk.
Nem a forgalom növelése céljából szervez városi sétát a Hosszúlépés a 4-es metróra, hanem, hogy kortárs építészet föld alatti alkotásait megismerhessük itt-ott városi legendák, titkok kíséretében.
A tíz állomást 5 tervezőiroda készítette összehangolt munkával. Ha jobban megnézzük őket, felfedezhetünk némi azonosságot, mintha kicsit testvérek lennének. Legszembetűnőbb ez a Fővám tér és a Gellért tér esetében. A „kétpetéjű ikrek”ragos építészeti - A+ Award - díjat is kaptak.
A II. János Pál pápa téri állomás építéséhez fűződik történelmünk egyik városi legendája a Köztársaság téri kazamatákkal kapcsolatban. A legenda helyett én inkább Jovanovics György peronzáró munkájára hívnám fel a figyelmet. Az éppen betiltás alatt lévő „városi strandról” meg már mindenki tud. Ezek után a Rákóczi téri fürdőzéstől biztos elmegy a látogatók kedve, inkább csak gyönyörködik a tükröződő vízfelületekben.
A legfuturisztikusabb helynek a kihalt végállomás tűnt. A legvidámabb a Bikás park. A Kálvin tér mozaikjai első pillanatban élvezhetetlennek látszanak, de vezetőnk, Kovács Tamás tájépítész hallgató segítségével a titokra fény derül. Kodály Zoltán dallamait rejti.
Ha tudni szeretné, hogy hogyan került Darth Vader, méhecske és kutyacsont a metró állomásaiba sétáljon egyet az állomásokon nyitott szemmel. Ha nem jön rá egyedül, járja be a Hosszúlépés sétáján, és megtudhatja azt is, hogy hogyan lesz az újbudai bálnából sündisznó.